Sinullakin on (todennäköisesti) ryhtivirhe

Tee seuraava testi: seiso katse eteenpäin kädet rennosti sivuilla roikkuen. Älä yritä ottaa normaalista poikkeavaa asentoa, vaan seiso sinulle tavanomaisessa asennossa. Anna kännykkäsi jollekin ja pyydä häntä ottamaan sinusta kuva sivusta päin. Kuva kertoo paljon.

Istumisyhteiskunta ja passiivinen elämäntyyli näkyvät jo kehoissamme. Kehon tukilihakset eivät jaksa kannatella meitä, ja kireät lihakset vetävät ryhtiä kasaan. Istuminen aloitetaan yleensä jo heti aamusta kun istumme aamiaisella. Sitten on työmatkaistumisen vuoro, jota seuraa istuminen töissä. Tämän lisäksi monet istuvat vielä vapaa-ajallakin, jolloin lähes koko valveillaoloaika kuluu istuen. Istuminen huonossa asennossa saa kehon ryhtiä kannattelevat tukilihakset passivoitumaan sekä heikkenemään ja näin ryhtikin painuu hiljalleen kasaan.

Mitä huonolle ryhdille sitten voi tehdä? Ensin kannattaa selvittää, millainen on oma ryhti, ja mistä virheet johtuvat. Internet on pullollaan videoita aiheesta, mutta tässä törmätään jälleen siihen seikkaan, että se, mikä toimii naapurin Pirjolle, ei välttämättä toimi sinulle. Pirjolle suunniteltu ohjelma voi itse asiassa jopa pahentaa sinun ongelmaasi.
Harjoitteiden tulee aina olla yksilöityjä. Etsi asiansa osaava personal trainer tai fysioterapeutti ja pyydä apua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huonon ryhdin terveyshaittoja:

  • Selkärangan välilevyihin kohdistuu vääränlaista painetta, tämä voi johtaa muun muassa selkäkipuihin, niskakipuihin, päänsärkyyn, käsien/sormien puutumiseen yms.
  • Lonkka kääntyy virheasentoon, mikä voi aiheuttaa alaselkäkipuja.
  • Rintarangan koukistuminen vaikeuttaa hapensaantia keuhkoihin jolloin väsyt nopeammin kaikessa mitä teet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Millainen sitten on hyvä ryhti? Siinä voi olla hieman rakenteellisia eroja, mutta suurimmalla osalla hyvässä ryhdissä sivulta katsottuna kulkee melko suora linja nilkan, polven, lonkan, olkapään ja korvan kohdalta.

Selkärangan luonnolliset kaaret säilyvät eivätkä nivelet ole yliojentuneina. Myös paino tulisi olla molemmilla jaloilla tasapuolisesti.

Mm. ryhtejä parannamme toimipisteessämme Espoon Kivenlahdessa. Tule testaamaan, millaisia harjoitteita juuri sinun kannattaa tehdä. Varaa tutustumistunti tästä. Primitive skills, Aleksi