Jooga & Pilates

Jooga

Jooga erottuu muusta liikunnasta siten että liikkuminen tapahtuu yhteistyössä hengityksen, kehon ja mielen kanssa. Jooga ei ole tavoitekeskeistä eikä sinun tarvitse olla siinä ”hyvä” riittää, että saavut joogamatolle. Opi päästämään irti odotuksista mitä sinun pitäisi tehdä, kuka sinun pitäisi olla, miltä sinun pitäisi näyttää. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet tässä hetkessä. Jokainen liike opettaa sinua rakastamaan itseäsi ja päästämällä irti muiden odotuksista, päästät samalla irti rajoitteista. Silloin todella pystyt selvittämään mihin kaikkeen kykenet.

 

Pidämme Espoon studiollamme ryhmäkoot pieninä, jotta ohjaaja ehtii käydä korjaamassa mahdolliset virheasennot. Tällä erotumme mm. kuntokeskusten massatunneista.

Pilates

Pilates on Joseph Pilateksen jo 1900-luvun alkupuolella kehittämä kehonhallintamenetelmä. Pilatesharjoittelu vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, lisää nivelten liikkuvuutta ja parantaa ryhtiä ja tasapainoa. Menetelmän pääperiaatteisiin kuuluu hengitys, vahva keskivartalo, keskittyminen, tarkkuus, täsmällisyys ja liikkeen virtaus.

Pilatestunnin tempo on rauhallinen ja tunti sopii kaiken tasoisille liikkujille. Liikkeet tehdään turvallisesti ja osallistujien yksilölliset tarpeet huomioiden. Harjoittelussa käytetään myös pienvälineitä, mm. pilatesrullaa, pilatespalloa, pilatesrengasta ja kuminauhaa.

Tunnin jälkeen tunnet olosi samalla virkeäksi ja rentoutuneeksi ja säännöllisen pilatesharjoittelun hyödyn tunnet kehossasi jo muutaman viikon jälkeen.

Pilatesta saa myös yksityisopetuksena, mikäli olet kiinnostunut, ota yhteyttä chatin tai sähköpostin kautta.

Jooga ei ole tavoitekeskeistä eikä sinun tarvitse olla siinä ”hyvä” vaan riittää, että saavut joogamatolle.

Hannele, Ohjaaja

Tutustumiskortti

35 3 kertaa
  •  
Katso video

Flow joogassa liikutaan asanoiden välillä hengityksen mukaan. Flowssa keskitytään sekä asanoihin, että niiden välisiin siirtymisiin. Flow voi olla joko fiksattua tai luovaa, mutta lähes aina se pitää sisällään aurinkotervehdys -liikesarjan.

Tahti voi olla nopeaa tai hidasta, se voi pitää sisällään helpompia tai haastavampia asentoja, tai olla enemmän painottunut linjaukseen. Tämä riippuu hyvin paljon ohjaajasta ja hänen yksilöllisestä tyylistään. Flow on joogaa, jossa ei niin sanotusti ole yhtä ainoaa tapaa ohjata, vaan ohjaajan oma persoona luo tunnille alustan.

Flown vahvuus on nimenomaan sen monimuotoisuus. Jos pidät vaihtelusta, ja siitä ettei aina tiedä mitä odottaa, sekä yksinkertaisesti liikkumisesta, tämä joogatyyli on ehdottomasti kokemisen arvoinen.

Hatha on joogan vanhin muoto. Hatha on hidastempoinen ja linjauspohjainen jooga, jonka painotus on asanoiden (asentojen) oppiminen ja ymmärtäminen.

Hatha sopii mainiosti kaikentasoisille, mutta varsinkin aloittelijoille, sillä et tarvitse kokemusta joogasta saapuessasi tunnille. Se sopii myös kenelle tahansa, jolla on keskittymisvaikeuksia. Koska asennot käydään läpi niihin keskittyen, mieli ei pääse vaeltelemaan joten hetkessä läsnä pysyminen helpottuu.

Hatha tuntien sisältö riippuu ohjaajasta mutta yleensä se alkaa jonkinlaisella keskittymisellä. Tämä voi olla meditaatio, hengitysharjoitus tai sitten pelkkä hiljaisuus. Sen jälkeen valmistellaan keho eri liikkein (kierrot, taivutukset) harjoitukseen.

Harjoitus sisältää usein asanoita seisten, istuen ja/tai makuuasennossa. Hatha on hitaampaa kuin flow jooga, ja harjoituksen tarkoitus on tasapainottaa lihaksia ja luustoa ja avata tiettyjä kanavia kehossa, jotta energia voi virrata vapaasti. Tasapainoharjoitukset ovat myös tärkeä osa hatha joogaa.

Lämminhenkinen ja restoratiivien Yin on mieltä ja kehoa rauhoittava, lihaskalvoja avaava tunti. Tempo on todella rauhallinen, asentoihin ja niiden välisiin siirtymisiin käytetään aikaa. Lempeissä asennoissa vietetään 2-10 minuttia, joten tavoitteena on keskittyä hengittämiseen sekä kehosi rentouttamiseen. Usein tunteihin liitetään meditaatio ja/tai rauhoittava hengitysharjoitus. Ota tunnille lämmintä vaatetta, villasukat on hyvä idea!

Yin jooga laskee sinut rauhalliseen olemisen ja tuntemisen tilaan, aktiivisen tekemisen sijaan asanoihin laskeudutaan useiksi minuuteiksi aistimaan ja antamaan tilaa niin mielelle kuin kehollekin. Aroma Yin -harjoituksessa käytämme hemmottelevia luonnollisia eteerisiä öljyjä rauhoittumista ja hyvinvointia tukemassa ja syventämässä.

Seasonal Yang & Yin -joogassa tasapainotamme kehon ja mielen energioita luonnon rytmin mukaan. Harjoitus perustuu kiinalaisen lääketieteen viiden elementin teoriaan. Jokaisella vuodenajalla on valittu sisäelinpari, joka saa erityishuomiota sisäelinten energiakanavia (meridiaaneja) herättelevien liikkeiden (asanoiden) avulla.
Tunnin ensimmäinen puolikas koostuu dynaamisesta flow-tyylisestä harjoituksesta, keskittyen mm. tasapainoon ja kehon vahvistamiseen. Tunnin loppuosassa keskitytään Yin-tyylisiin pidempiin lattialla tehtyihin asanoihin, jotka rauhoittavat kehoa ja mieltä. Harjoitus sisältää modifioidun aurinkotervehdyksen ja loppurentoutuksen. Äänimaisemana vaihtelevasti äänimaljat, koshi-kellot, musiikkia ja hiljaisuus. Mahdollisuus syventää omaa harjoitusta vuodenaikaan sopivalla aromaöljyllä.
Sopii sekä aloittelijoille että jo aiemmin joogaa harrastaneille.

Seasonal Yin -joogassa tasapainotetaan kehon ja mielen energioita luonnon rytmin mukaan. Harjoitus perustuu kiinalaiseen lääketieteeseen ja viiden elementin teoriaan. Jokaisella vuodenajalla on valittu sisäelinpari, joka saa erityishuomiota sisäelinten energiakanavia (meridiaaneja) herättelevien liikkeiden (asanoiden) avulla.

Yin-joogassa stimuloidaan lihaskalvojen (faskia) aineenvaihduntaa ja siten edistetään kehon liikkuvuutta, sopii erinomaisesti kehon palauttavaksi harjoitukseksi.

Harjoitus on lempeä ja rauhallisesti etenevä. Viivymme asanoissa muutamia minuutteja ja rauhoitumme.

Tunnilla soitetaan äänimaljoja meditatiivisen tunnelman luomiseksi sekä kehon ja mielen rentoutukseksi ääniaaltojen avulla. Vuodenajan mukaan valittu aromaöljy myös syventää harjoitusta.

Tunti sopii sekä aloittelijoille että jo aiemmin joogaa harrastaneille.

Tunnin ensimmäinen puolikas koostuu enimmäkseen seisaalla tehtävistä dynaamisesta flow-tyylisestä harjoituksesta, keskittyen mm. tasapainoon ja kehon vahvistamiseen. Tunnin loppuosassa keskitytään Yin-tyylisiin pidempiin lattialla tehdyihin asanoihin jotka rauhoittavat kehoa ja mieltä.

Yin jooga on enimmäkseen lattialla tehtävä harjoitus, jolla on kehoa ja mieltä rauhoittava vaikutus. Lempeissä asennoissa vietetään 2-10 minuttia, joten tavoitteena on keskittyä hengittämiseen sekä kehosi rentouttamiseen. Tunnin loppuosa koostuu Jooga Nidrasta.

Jooga Nidra, jota kutsutaan myös Joogin nukkumiseksi, on eräänlainen meditaatio ja tietoinen rentoutusharjoitus, jonka tarkoituksena on tuoda kokonaisvaltainen fyysinen, psyykkinen ja emotionaalinen rentoutus. Sanotaan myös että tunti Jooga Nidraa vastaa neljää tuntia rentoutunutta yöunta.

Jos haluat kokeilla Jooga Nidraa rentoutukseen ja stressin poistoon, tai haluat saada keinon luoda positiivisia muutoksia elämässäsi, tämä harjoitus voi auttaa tavoitteissasi. Tämä harjoitus sopii kaikille kokemuksesta riippumatta ja tarjoaa mahdollisuuden antaa itsellesi paljon kaivattua aikaa.

GroundingYin® joogahoito on kokonaisuus, jossa Yinjoogan rentouttavimpiin ja restoratiivisimpiin asanoihin yhdistyy Meridiaanien, eli energiakanavien, sekä niissä sijaitsevien akupisteiden, käsittelyä kevyesti hieroen ja painellen. Joogahoidon tarkoituksena on aktivoida ja tehostaa energiankiertoa kehossa monipuolisesti. Meridiaanien käsittely lisää ja tukee asanoiden hermostoa rauhoittavaa vaikutusta sekä kehon pyrkimystä kohti tasapainoisen tilan saavuttamista.

GroundingYin® -joogahoito tukee ja edistää mm. sidekudosalueiden sekä nivelten energiansaantia, aineenvaihduntaa ja liikkuvuutta. Lihasten pitäminen rentoina mahdollistaa sidekudosten hitaan avautumisen, jolloin niihin kertyneet kuona-aineet pääsevät poistumaan kehosta tehokkaasti. Myös mm. aineenvaihdunta, imunesteiden ja verenkierto sekä ruoansulatus tehostuu. Asanoissa ollaan n. 5-10min, jonka aikana ohjaaja kiertää asiakkaita käsittelemässä.

Joogahoidon vaikutukset kestävät n. 1vrk, jonka aikana ei kannata tehdä mitään voimakasta vaan antaa kehon palautua ja hoitaa itseään rauhassa.

Joogasta hyötyy parhaiten kun sitä harjoittaa säännöllisesti. Jos et ole ihan varma onko jooga sinun juttusi, tai jos tunnet olosi millään lailla epämukavaksi ryhmätunneilla, olet tervetullut kokeilemaan myös yksityisjoogaa, jossa joogaa harjoitellaan yksin tai kaksin ohjaajan kanssa. Yksilöohjattu jooga on hyvä vaihtoehto jos haluat henkilökohtaista ohjausta normaalin ryhmätunnin sijaan. Yksityisellä tunnilla voimme keskittyä erityisesti juuri sinun anatomiaasi, muokata Asanat (asennot) sinulle sopiviksi, jotta saat harjoituksestasi irti niin paljon kuin mahdollista. Yksityisjoogaa pääsee kokeilemaan tutustumistarjouksella 25 €. Mikäli kiinnostuit, laita sähköpostia: asiakaspalvelu(at)primitiveskills.fi

Lempeä restoratiivinen harjoitus aktivoi parasympaattista hermostoa, joka puolestaan rentouttaa kehoa ja mieltä. Asennoissa ollaan pidempään ja kehoa tuetaan mahdollisimman hyvin erilaisilla apuvälineillä. Lisäksi huomio tuodaan tietoiseen ja rauhalliseen hengitykseen. Yhdessä nämä tukevat kehoa päästämään irti ylimääräisistä jännityksistä. Restoratiivinen jooga tuo tasapainoa nykyajan hektiseen arkeen. Pysähdy hetkeksi ja anna aikaa itsellesi. Tunti sopii kaikille, ota lämmintä vaatetta mukaan.

0
    0
    Ostoskori
    Ostoskori on tyhjäPalaa kauppaan